Sunday, May 13, 2007

AMS

Vad ska vi göra med AMS?

Min inbillning är att en arbetsförmedling ska förmedla och hjälpa arbetsgivare att hitta lämplig personal och arbetssökande att hitta ett jobb. Som det är nu så lägger vi en massa skattemedel på personal som sitter och fyller i statistik på en data.
När jag blev arbetslös och hade mitt första besök hos min platsförmedlare. Den enda plats som förmedlats hittills är den på stolen på hans kontor. Tillbaka till verkligheten. Det första han sa var "jag kan ju inte hjälpa dig"!!! Min första tanke var då. Vad gör jag då här? Jag undrar fortfarande vad arbetsförmedlingen gör förutom att kolla att jag är duktig och anvisa jobb som jag inte får och passar till ändå. de två senaste anvisningarna jag fick. Den första fick jag dan efter att sista ansökningsdag varit och den andra vare ett jobb där industrivana och tekniskt kunnande krävdes. Personalchefen ringer mig och en av de första frågorna är, "vad har du jobbat med tidigare?" Jag svarar sanningsenligt bagare, säljare och i affär. Tystnad i luren. "Varför söker du då jobb som montör?, har du ett stort tekniskt intresse?", svarar sanningsenligt att jag är teknisk analfabet men för att få behålla a kassan måste jag lägga tid på att söka jobb jag inte vill ha och absolut inte passar för. Personalchefen säger "vi lägger halva vår tid på att sålla bort anvisade sökande som inte passar för jobbet". Jag lägger en stor del av min tid på att söka jobb jag anvisats och är tvungen att söka istället för att söka lämpliga jobb.
Är det så vi ska ha det? Nej, mer resurser till aMS om vi ska ha det kvar. Skicka ut personalen på företagen så att de kan vara ajour med efterfrågan och tillgång. Som det är nu med nedskärningarna hos AMS så slösar vi bara med de få resurser de har.
Jag tror ju inte heller att tomten Littorins korkade ideer är lösningen på problemet.

No comments: